Spis treści Socjologia a religie
SOCJOLOGIA A RELIGIE
WSPÓŁCZYNNIK HUMANISTYCZNY JAKO NARZĘDZIE WARTOŚCIOWANIA W PISMACH ERICHA FROMMA
Poznań 2003
Spis treści
Wstęp. 7
I. Postawienie problemu 9
1. PO NIEMIECKU FROMM ZNACZY POBOŻNY, CZYLI O RELIGII W ŻYCIU AUTORA UCIECZKI OD WOLNOŚCI
2. CZY WSZYSTKIE RELIGIE SĄ RÓWNE, CZYLI O WYZWANIU DLA TEOLOGII ZE STRONY RELATYWIZMU RELIGIJNEGO
Przejście od relatywizmu jako metody, do relatywizmu jako ideologii
Obiektywność a wolność od wartościowania
Współczynnik humanistyczny
3. ERICH FROMM, HUMANIZM NORMATYWNY A WSPÓŁCZYNNIK HUMANISTYCZNY
II. Psychoanalityczna antropologia 29
1. CZŁOWIEK JAKO ZWIERZĘ WYRZUCONE Z NATURY - OGÓLNY OBRAZ.
2. ZASADNICZE DYCHOTOMIE EGZYSTENCJALNE
3. NARODZINY CZŁOWIEKA
4. GRZECH PIERWORODNY CZŁOWIEKA
5. POTRZEBY WYNIKAJĄCE Z LUDZKIEJ KONDYCJI
Więź z innymi przeciwko narcyzmowi
Transcendencja - tworzenie przeciwko niszczeniu.
Zakorzenienie - braterstwo przeciw kazirodztwu.
Poczucie tożsamości- indywidualizm przeciw konformizmowi stadnemu
Potrzeba układu orientacji i oddania - rozum przeciw irracjonalności
III. Socjopsychologiczne ujęcie religii 53
1. CO TO JEST RELIGIA
2. RELIGIA, STRUKTURA SPOŁECZEŃSTWA A CHARAKTER SPOŁECZNY
3. RELIGIA A NIERÓWNOŚĆ SPOŁECZNA
4. CZTERY ASPEKTY RELIGII
Aspekt doświadczenia
Aspekt rytualny
Aspekt semantyczny
Aspekt naukowo-magiczny
5. TYPY RELIGII
Religie archaiczne
Religia patriarchalna i religia matriarchalna.
Fazy rozwoju monoteizmu
Religia industrialna i cybernetyczna
6. AUTORYTETY RELIGIJNE A PROCES DEGENERACJI RUCHU RELIGIJNEGO
IV. Dychotomiczna Typologia religii jako narzędzie wartościowania 103
1. PREZENTACJA TYPOLOGII
Charakter doświadczenia religijnego
Przedmiot czci
Rola człowieka
Zalecany stosunek do przedmiotu czci
Rozumienie grzechu
Rozumienie wiary
Typ autorytetu
2. PROBLEMY ZWIĄZANE Z ZASTOSOWANIEM KONCEPCJI FROMMA JAKO NARZĘDZIA TEOLOGII FUNDAMENTALNEJ
Problemy merytoryczne
Problemy teologiczne
Zebranie wyników
Literatura
Summary 141
Poprzednia strona: Socjologia a religie
Następna strona: Prasocjologia świętego Tomasza z Akwinu